Nostalgisk i Gamle Stavanger

06.05.2013
Nostalgisk i Gamle Stavanger
butikken til Øystein Eikeskog

En sykkelbutikk er kanskje ikke det første man venter å finne i en trang bakgård i Gamle Stavanger, men butikken til Øystein Eikeskog passer egentlig ganske godt. Bydelen og sykkelbutikken deler noe av den samme rustikke sjarmen.

Sykling har økt veldig i popularitet de seneste årene, men det handler stort sett om å sykle fort og langt. Øystein Eikeskog har et annet utgangspunkt med sine klassiske sykler.
-Helt siden slutten av 80-tallet har fokuset vært på sportssykler. Ting som skjermer, lykt, lås og støtte har blitt ekstrautstyr. Mange kjøper sykler som er spekket for de aller tøffeste rittene, selv om det slett ikke er det de trenger. Når det moderne går for langt, kommer det gjerne en motkultur. Det samme skjer blant annet med møbler. Dette er sykler hvor man sitter oppreist og behagelig. De er bygget som gamle DBS-sykler og innbyr til komfort og mer avslappet sykling. Det er mange som ikke ønsker å ligge framoverbøyde over sykkelen, og det er ikke bra for rygg og nakke, heller, sier Eikeskog.
-Det er et mål å få alle ut på sykkel, men det er ikke store ritt med trente utøvere som redder folkehelsa. Sykling må bli populært også blant dem som ikke har ambisjoner om å sykle Birken, Nordsjørittet eller Trondheim-Oslo, mener han.

Fotorekvisitt
Sykkelbutikken Velorbis er en fremmed fugl blant gallerier og keramikkverksteder og andre ting man forventer å finne i turistvennlige Gamle Stavanger. De danskproduserte Velorbis-syklene til Øystein Eikeskog passer likevel inn. Stilrene sykler med nostalgisk preg – utstyrte med flettede kurver, rustikke «margarinkasser» eller brune lærvesker. Assosiasjonene farer fort til både danske og britiske tv-serier med innhold hentet fra tiden rundt den siste verdenskrigen.
-Jeg åpnet med røde pølser og dansk pilsner til kundene for et snaut år siden, og butikken har blitt godt mottatt. Folk finner fram, og det er ventelister på syklene. Gamle Stavanger er egentlig en fin ramme for butikken, og mange gjenoppdager på en måte hvordan en sykkel egentlig ser ut når går forbi utstillingen min i gata. Selv om salget er bra, hadde vi nok tjent bedre hvis vi hadde tatt en tier av alle som tar bilder av syklene, ler Eikeskog.
-Det er mange brudepar som bruker Gamle Stavanger som ramme for bryllupsbildene sine, og det hender ofte at de låner en sykkel som rekvisitt, sier han.
-Hvem er det som kjøper klassiske sykler?
-Det er egentlig alt fra studenter til eldre mennesker. Jeg trodde i utgangspunktet at syklene ville appellere mest til kvinner, men det er like mange menn som kjøper syklene. Jeg føler egentlig at folk har ventet på at det skulle komme sykler som dette, sier Eikeskog.

Går i arv
Sykler var tidligere en bruksgjenstand som gikk i arv fra en generasjon til den neste. I dag er det ikke mange som arver en sykkel. Øyvind Eikeskog vil snu på det også.
-Våre sykler har veldig god kvalitet, og for oss er det et uttrykt mål å utføre service på syklene vi har solgt. Det er ikke et ork. Syklene er danske, men komponentene og delene er produserte i Tyskland, England og andre land i Europa. Produsenten bruker ikke masseproduserte deler fra Østen. Lærsetene lages for eksempel på en engelsk fabrikk som har produsert de samme setene siden 1866. Selv om design er viktig på disse syklene, er funksjonalitet og kvalitet like viktig. Til tross for et nostalgisk preg, med mye lær og detaljer, er det moderne teknologi og løsninger som brukes. Alle syklene har blant annet 7-trinns navgir og navbremser. Det betyr færre utvendige kabler og deler. Til og med dynamoen til lykta er integrert i navet, sier han.
-Og lærveskene som matcher sykkelen, ser nok også gammelmodige ut, men veskene er tilpasset laptoper med 15 eller 17 tommers skjermer, legger han smilende til.
Eikeskog forteller at syklene mange steder brukes som lånesykler. De har dessuten en utforming som gjør det enkelt å utstyre dem med reklameskilt.
-Det er særlig vanlig å bruke slike sykler som lånesykler på klassiske hoteller, men de er like godt egnet som bysykler. De lakkeres også i den fargen kunden ønsker. Det er mange som kommer hit med en egen fargekode de ønsker å få sykkelen lakkert i. Bortsett fra et lite emblem framme på styret, leveres de helt rene – uten klistremerker og plastdeler, sier sykkelselgeren som bruker ballongdekk og nostalgisk design som salgsargumenter.
-Det var en som prøvde en av våre sykler på en tur mellom Stavanger og Sandnes for en stund siden. Han mente det var som å sykle en Rolls Royce.
-Mens trenden er å sykle Ferrari?
-Ja, du kan gjerne si det sånn, bekrefter Øystein Eikeskog.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...