Gabriele Brennhaugen er en av ildsjelene i arbeidet for miljølokk over motorveiens nordre ende. - Vi trenger en varig løsning på støyproblemene, sier hun.
- Det har vært en stor økning i trafikkmengden siden motorveien ble bygget i 1972. Tallmateriale viser at det i 1974 var 12.000 biler som daglig kjørte gjennom Våland via motorveien. I 2002 var tallet steget til 33.000 biler. Antatt prognose for 2010 er 50.000 biler, litt avhengig av hvor langt utbyggingen av Ryfast og Eiganestunnelen er kommet. Motorveien er ikke dimensjonert for slike mengder trafikk, og støymengden det medfører krever at det bygges et miljølokk, sier Brennhaugen.
Stor lobbyvirksomhet
I mer enn to år har samarbeidsutvalget for Vålands fire velforeninger stått på for å få bygget en kulvert over den nordre delen av E-39. Brennhaugen, Eyvind Aven og Kristin Ekkeren utgjør i dag samarbeidsutvalget. De tre har lagt ned mang en arbeidstime for å få politikere og de ansvarlige i Statens vegvesen til å innse alvoret.
- Når Ryfast og Eiganestunnelen står ferdig vil bilene komme ut der motorveien begynner i dag. Det vil gjøre nordre del av E-39 til den mest trafikkbelastede strekningen i hele Rogaland. Til sammen har vi vært på over 40 møter med diverse politikere, komitéer, byråkrater, bydelsutvalg, kommunen og fylkesmannen. Det er nødvendig med intens lobbyvirksomhet for å få gehør for våre synspunkter frem, forteller Brennhaugen.
Positivt formannskap
Innsatsen til samerbeidsutvalget har kastet av seg. Formannskapet i Stavanger kommune vedtok på et møte i oktober 2003 at de var positive til at Stavanger gjennom betydelig statlig medvirkning legger til rette for etablering av kulvert ved Mosvatnet. Også i høringsuttalelsen fra Stavanger kommune til Nasjonal Transportplan 2006-2015 heter det at kommunen anmoder om at kulvert skal være en prioritert del av den nye stamvegen E39/Eiganestunnelen.
Sammenhengende rekreasjonsområde
Kulverten som beboerforeningene på Våland vil ha, og som framgår av bildet, er antatt å koste 100 millioner kroner. Vestlandsrådets planer for ny stamveg langs vestlandet er beregnet til et sted mellom 18 og 19 milliarder kroner. Den store frykten for Brennhaugen og de andre i samarbeidsutvalget er at man til slutt velger en minimumsløsning for støyskjerming på Våland.
- Statens vegvesen har foreslått å bygge 3-5 meter høye støyskjermer langs der hvor stamvegen kommer opp i motorveien. Slike vegger vil redusere støy i umiddelbar nærhet, men oppover i høyden på Våland og Eiganes vil de ha for liten effekt. Selv om de bygges fem meter høye, sier Brennhaugen som legger til:
- Vår visjon er å gjenskape et sammenhengende grøntdrag mellom Vålandsskogen og Mosvannsparken. Mosvatnet er Stavangers mest brukte rekreasjonsområde, og det bør kunne bli fritt for støy og forurensning. Vegger vil skape en barriereeffekt mellom grøntområdene. Her må man tenke langsiktig slik at vi får en varig løsning på støyproblemet. Dette handler om langsiktig byutvikling, mener Brennhaugen.
Frank Bertelsen