For 33. år på rad tråkkes ”Sykle til Jobben”-aksjonen i gang, og bydelens arbeidstakere oppfordres til å la bilen stå og heller ta egen maskin i bruk.
En trenger faktisk ikke engang å ha en sykkel for å delta i ”Sykle til Jobben”–aksjonen.
- Bruk kroppen! Det må ikke være sykling. En kan gå, skate, svømme. Bare du bruker egen muskelkraft, sier Elise Fredriksen i Rogaland mosjons- og bedriftsidrettskrets.
Aksjonen er åpen for alle arbeidsplasser, men for å registrere aktivitet og være med på konkurransen om å bli den sprekeste bedriften i landet, fordrer det at arbeidsplassen har et bedriftsidrettslag tilknyttet forbundet.
- 26. april gikk aksjonen i gang, men det er ennå ikke for sent å melde seg på. Har du syklet og meldt deg på nettopp kan du etterregistrere aktiviteten. Håper ingen jukser, smiler Fredriksen.
Aksjonen går over ni hektiske uker og avsluttes 30. juni. Da skal vinnere i de ulike klassene kåres.
Tema
Årets aksjon fokuserer på syklistenes synlighet i trafikken og ”30 minutter om dagen”.
Inaktivitet er i ferd med å bli en av samfunnets hovedutfordringer. Aksjonen har som formål å få folk i fysisk aktivitet til og fra arbeidsplassen, samt sette viktigheten av fysisk aktivitet på dagsorden.
- Folk har definitivt behov for aktiviteten. Du trenger ikke trene mer enn 30 minutter om dagen for å vesentlig redusere faren for hjerte/kar sykdommer, sier Torger Været, daglig leder i Rogaland mosjons- og bedriftsidrettskrets.
Statens vegvesen, Syklistenes Landsforbund og Trygg Trafikk er samarbeidspartnere som støtter opp om delen av aksjonen som fokuserer på trafikksikkerheten.
En friskere start på dagen
Fredriksen og Været peker på økt velvære og trivsel, og har mange argumenter for hvorfor innbyggerne i Våland og Eiganes bør trimme til jobben i stedet for å kjøre.
- Fordi du føler deg så frisk og våken når du kommer til jobben. Og så er det jo de helsemessige gevinstene, i tillegg til at det er bra for arbeidsmiljøet. Bedriftene kan jo ha interne konkurranser for eksempel på tvers av avdelinger, foreslår Været.
- Det blir mindre C02 utslipp, og nå er det en skyhøy bensinpris, tilføyer Fredriksen.
Redaktør -