Ordin Hetland litt med sin Ford Galaxie
Søndag 19. september blir det svidd gummi og nye fartsrekorder når Street legal dragracestevnet arrangeres. Her kan hvem som helst få prøve hva bilen går for.
- Streetlegal dragrace er en nedskalert versjon av vanlig dragrace. Her kjører vi 201 meter, istedenfor 402, og alle bilene skal være godkjent for gatebruk. Det vil si at de må ha vanlige skilter, sier Ordin Hetland fra JACC (Jæren Am Car Club). Sammen med Jæren Dragraceklubb, Moonshine Motorklubb og Rogaland Amcar Club står JACC bak helgens race. Det konkurreres i tre klasser, ut fra motorstyrke og fart, samt junior dragrace. Juniordragrace er miniutgaver av de råeste dragracebilene, og kan kjøres av ungdom fra 10 år. Tevlingen er en del av vestlandscupen, og det har tidligere vært stevner i Kristiansand, Bergen, Setesdalen og Karmøy.
Mye pulver
- Noen lever og ånder for dette, og stiller med brutale beist som kanskje har 8-900 HK. Det er helt rått, men de får ikke brukt alle kreftene, for vi har en grense på 7,7 sekunder på disse drøye 200 metrene. Kjører du fortere blir du diskvalifisert, smiler Hetland. Selv har han pleid å være med i sin 1969 Ford Galaxie, men en ødelagt motor setter stopp for dette i år.
- Jeg kjører for show, brenner mye gummi, det synes publikum er moro. Det er slikt de husker, ler Hetland. Han tror at mange lurer på hvordan bilen går, her får de testet det under kontrollerte former.
- Mange synes nok kanskje at det virker litt kjedelig, å bare kjøre rett frem, men når du står der med startlys og motstanderen ved siden, da pumper adrenalinet allikevel. Men, det er klart, sporten har jo fått tilnavnet rattlåsrally, flirer Hetland.
Favoritt
Rune Østbø er nok en av favorittene. Med sin blodrøde, overtrimmede Corvette har han skremt mange. Hans problem blir nok snarere å klare seg uten å kjøre for fort. Full dragrace, 402 meter, har han kjørt på under ti sekunder. Nå er det ikke bare svinraske biler, og folk med mye penger som stiller til helgen. Her er det åpent for alle, startavgiften er 400 kroner, og du må ha hjelm. Alt fra amerikanske vaner, til jaguarer og drosjer har prøvd seg tidligere. Skulle ulykken være fremme så er både brann og ambulanse tilstede. Sikkerheten er det viktigste.
- Vi har hatt flere tilskuere som etter å ha sett litt, melder seg på. Det er fullt mulig. Mang er nok nysgjerrige på hvordan bilen går, sier Hetland.
Redaktør -