Airbager redder liv, men det kan også ta liv, sier Bjarne Hæstad fra Statens vegvesen.
Airbag i bil kan være dødsfarlig dersom den brukes på feil måte. Spesielt barn og gravide bør passe seg, men også "tøffe" mannfolk bør tenke seg om to ganger før de setter seg bak rattet.
- Bilbelte og airbag hører sammen, konstaterer Bjarne Hæstad i Statens vegvesen.
- Hvis man dropper bilbeltet, kan det få fatale følger. Airbagen vil brekke nakken på deg og kutte hovedpulsåren, sier Hæstad, som blant annet er involvert i den nyåpnede Trafikksikkerhetshallen på Forus.
I oktober ble det arrangert "åpen dag" i hallen, som vanligvis er myntet på ungdommer som skal ta førerkort. Under arrangementet kunne både liten og stor få et lite innblikk i hvordan man kan ferdes trygt i trafikken. Det som kanskje gjorde størst inntrykk, var demonstrasjon av airbager.
- Enorme krefter utløses i en airbag, sier Hæstad, og fortsetter:
- Det er tross alt en kruttladning som detoneres for å blåse luft inn i airbagen. Kruttet skal utløses på et bestemt tidspunkt i en kollisjon, og dette er nøye knyttet til hvordan bilbeltet bremser sjåføren eller passasjeren. Dersom man dropper bilbeltet, vil kroppen være for nær airbagen når eksplosjonen utløses, sier vegvesenets mann.
Gravide bør passe seg
- En annen problemstilling gjelder for gravide kvinner, forklarer Rune Byre i Rogaland Røde Kors.
- Det finnes egne bilbelter for gravide, men det er samtidig viktig å koble ut airbagen. I et sammenstøt vil nemlig airbagen kunne drepe fosteret, sier Byre.
Det samme gjelder små personer i passasjersetet framme. De fleste kjenner til at man helst ikke skal plassere et barnebilsete bakovervendt i passasjersetet framme. Produsentene av biler advarer på det sterkeste mot dette, og de fleste biler med airbag leveres også med klistermerker som advarer om problemet. Mindre kjent er kanskje at personer under 1,40 meter høyde også vil bli skadet av airbagen dersom uhellet skulle være ute.
- Den vil i praksis kutte hodet av passasjeren, forutsatt at vedkommende er mindre enn 140 centimeter høy, advarer Bjørn Hæstad. Oppfordringen er klar:
- Hvis det er mulig: Koble ut airbagen framme - eller plasser små passasjerer i baksetet.
Tom Gaudland