Det går dessverre ikke an å bygge vei via ”kikkhullsoperasjon”, sier Gunnar Eiterjord i Statens Vegvesen.
Jeg skjønner godt at det ser brutalt ut nå, men det skal grønt og fint igjen, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder for Eiganestunnelen, Statens Vegvesen.
Status i dag er at vi nå bygger fra alle kanter. Arbeidet er begynt både på Tasta og Buøy. På Hundvåg har de kommet en kilometer under fjorden, mens de er en halv kilometer lenger fra Strand.Til sammen skal det bli 14,3 kilometer tunnel – og dermed verdens lengste undersjøiske.
”Angrepshull”
Mange av de gamle trærne på begge sider av motorveien er den siste tiden blitt hugget ned – til stor oppstandelse.
Jeg skjønner at folk blir opprørte, og skulle ønske vi ikke trengte å ta ett eneste tre. Men det går dessverre ikke an å bygge uten å berøre noe.
Eiterjord forklarer at området bak Gamlingen er et ”angrepshull”.
Det blir for vanskelig å jobbe på motorveien, så det er herfra vi jobber oss ned i tunnelen, noe som krever en del stort maskineri. Men ved å samle utstyret her, vil vi begrense anleggstrafikken andre steder.
Også langs Mosvannet kreves det arbeid.
Har skal det bygges sykkelstamvei, og vi må fylle i slik at ikke hele Mosvannet blir drenert. Men vi har klart å redusere anleggstiden med 1-2 år, og skal selvsagt gjøre det grønt og fint igjen – dette skal jo bli park.
På tiden
Åpningen til tunnelen skal være der Gamlingen nå er, og Vegvesenet har følgelig betalt erstatning til kommunen for at denne må rives.
Så det er kommunens ansvar å bygge det nye bassenget. Men vi har forsøkt å tilpasse oss slik at den gamle kan bestå så lenge som mulig, som er til september neste høst, forklarer Eiterjord.
Den nye løsningen vil også redusere støyen for naboene, da fartsgrensen inn mot byen vil senkes til 50-60 kilometer i timen.
Ellers er Eiterjord rimelig godt fornøyd med framdriften i prosjektet, som etter planen skal være ferdig i 2019.
Tekst og foto: Siri M. Helstrup
Redaktør -