Trafikksikkerhet til ettertanke

07.01.2003
Trafikksikkerhet til ettertanke
Denne bilen har krasjet i 60 km/t. Skadene er formidable.

Visste du at airbagen i en bil kan drepe deg hvis du ikke bruker bilbelte? Eller at en løs mobiltelefon kan slå hull på frontruta i en kollisjon?

- Enorme krefter slippes løs i en kollisjon, forklarer Rune Byre, som til daglig jobber med førstehjelpsundervisning i Røde Kors. Vi befinner oss i den nyåpnede trafikksikkerhetshallen på Forus, og Byre holder fram noe så uskyldig som en mobiltelefon.
- De færreste tenker på at en løstliggende mobiltelefon kan forårsake store skader, sier Byre, mens han peker mot en bil med et kronestort hull i frontruta. Mobiltelefonen var ikke festet på forsvarlig vis. Da bilen kolliderte valgte telefonen minste motstands vei.

Trafikksikkerhetshallen på Forus er først og fremst myntet på ungdommer som skal ta førerkort. Men også erfarne bilister kan ha godt av en tur i hallen. I oktober ble dørene åpnet for alle interesserte, og hundrevis av små og store trafikanter tok turen for å lære litt om trafikksikkerhet. Det ble til ettertanke for mange.
Airbagen er konstruert for å redde liv. Men feil bruk kan gi motsatt effekt.
- Bilbelte og airbag hører sammen, konstaterer Bjarne Hæstad i Statens vegvesen.
- Hvis man dropper bilbeltet, kan det få fatale følger. Airbagen vil brekke nakken og kutte hovedpulsåren, sier Hæstad, og trykker på en knapp. "Pang", sier det, og en bruskasse med fulle 1,5 liters flasker fyker til værs. Kassen er plassert oppå en airbag, og meningen med det hele er å demonstrere hvilke krefter som skjuler seg under dashbordet i bilen din.
- En annen problemstilling gjelder for gravide kvinner, utfyller Rune Byre.
- Det finnes egne bilbelter for gravide, men det er samtidig viktig å koble ut airbagen. I et sammenstøt vil nemlig airbagen kunne drepe fosteret, sier han.
Men ulempene til tross: Airbagen redder liv! Tusenvis av liv!

Det samme gjør dekkene. Et område på størrelse med en håndflate er til enhver tid i kontakt med asfalten. Det er med andre ord fire håndflater som utgjør forskjellen mellom liv og død når man kjører bil. Hvorfor slurver folk med noe så viktig?
- Her i trafikksikkerhetshallen finner du mange tankevekkende eksempler, sier kjørelærer Gabriel Vestly ved Gand Kjøreskole. På rekke og rad står utslitte dekk, noen av dem helt uten mønsterdybde.
- Det sier seg selv at et slikt dekk ikke gir særlig god kontakt med underlaget, sukker Vestly, og ramser opp:
- Sørg for å ha korrekt lufttrykk. Både for mye og for lite luft gir utslag når du kjører. Millimeterdybden skal være minst 1,6 millimeter for sommerdekk og 3 millimeter for vinterdekk. Selv kjører jeg ikke med så lav millimeterdybde. Jeg skifter sommerdekk når de er 3 millimeter og vinterdekk når de er 5 millimeter, sier kjørelæreren, som heller ikke vil anbefale helårsdekk:
- Svært mange av utforkjøringene i Norge forårsakes av helårsdekkene. Det beste er å bruke dekk som er beregnet på årstiden.

Å bruke hjelm er viktig. Det vet alle. De fleste motorsyklister og mopedister er flinke. Men ikke alle syklister.
- Hodet er det viktigste vi har. Hjelmen må på, og den må festes korrekt, formaner kjørelærer Rolf Wilson i Bjørns Trafikkskole, mens han trekker fram et egg og en bitteliten sykkelhjelm i miniatyr.
- Slipper du egget fra halvannen meters høyde, blir resultatet suppe. Setter du på hjelmen, så er egget like helt, smiler Wilson, og gir Røde Kors-avisas utsendte en demonstrasjon.
- Hjelmen må festes godt, stroppene skal plasseres på hver side av øret, forklarer Wilson, før egget deiser i bakken. Uten en skramme.
- Fra nå av bruker du hjelm!

Tom Gaudland

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...