Nina Middelthon i Røde Kors-telefonen
Nina Middelthon har vært telefonvakt i Røde Kors-telefonen for barn og unge i tre år. 69-åringen gleder seg til hver gang hun skal på vakt.
- Jeg blir aldri lei, forsikrer Nina Middelthon, som tar to økter hver måned for Røde Kors-telefonen for barn og unge. Hver vakt varer tre timer, og på denne tiden mottar hun mellom 30 og 50 telefoniske henvendelser fra unge i alderen 6 til 18 år.
- Hovedvekten av de som ringer er nok fra 11 til 16 år, sier Middelthon, og forteller at svært mange av henvendelsene gjelder kropp og seksualitet innenfor pubertetsområdet.
- Mange av de som ringer har spørsmål om mensen.
Vanskelig geografi
Hvert år ringer om lag 150.000 barn til Røde Kors-telefonen for barn og ungdom. Dette sier noe om barn og unges mangel på voksenkontakt.
- Noen er nok ensomme. De kommer hjem fra skolen før foreldrene kommer hjem fra jobb. Andre trenger hjelp til lekser. En gang ringte det noen som hadde spørsmål om alt fra norsk geografi til pyramidene i Egypt. Slike tema er ikke min sterkeste side, og jeg kunne ikke finne leksikon, så jeg sleit med å gi gode svar, sier Middelthon og ler.
- Heldigvis har vi oppslagsverk liggende på kontoret, så vi kan svare på det meste. Mange ringer og vil ha bakeoppskrifter. Jeg prøver i det lengste å hjelpe, selv om jeg ikke er så god i baking. Da tyr jeg til kokeboka i hylla her, sier hun.
To og to
Fotografen ymter forsiktig frampå at det også er mulig å gå inn på tine.no. De har mange gode oppskrifter.
- Det var jammen en god idé. Der lærte jeg noe nytt! smiler Middelthon, og tilføyer:
- Slik er det her på Røde Kors-telefonen. Vi lærer noe hele tiden. Vaktene foregår alltid to og to. På den måten har vi samtalepartnere underveis, forklarer telefonvakten.
Intervjuet foregår inne på et av svarstedene til Røde Kors-telefonen, og seansen finner sted med dempet røst, ettersom det pågår telefonsamtaler i rommet. At barn og unge sliter med problemer av høyst varierende karakter, forstår vi av rådene telefonvakten gir: ”Akkurat, ja. Da vil jeg foreslå at du hiver katten vekk… Hmmm… Ta den i halen, da…”. Alle henvendelser tas seriøst, og alle gis et seriøst svar, selv om spørsmålene kanskje er laget for å gi hodepine.
Får oppfølgingskurs
Røde Kors-telefonen for barn og ungdom er landsdekkende, og betjenes av ca. 500 frivillige telefonvakter. De har gått på kurs for telefonvakter, og svarer på både trivielle spørsmål og mer alvorlige henvendelser. Den ene samtalen kan handle om overgrep og incest. Den andre om alle de fine lekene lille Tobias fikk til jul.
- Det er klart vi får noen vanskelige samtaler innimellom. Men vi blir kurset veldig bra, og får stadig oppfølgingskurs, sier Nina Middelthon.
Som pensjonist og bestemor til fire, setter hun pris på kontakt med ungdommen.
- Telefonen gir meg som eldre et godt innblikk i hva som rører seg blant ungdommen. Det er helt klart verdifullt og givende.
Tom Gaudland