F.v. Ragna Maren Vigesdal, Mette Lilleskog, Marianne Børke og Lise Tørnby.
Rogaland er tildelt en av fire landsdekkende svarsentraler i Røde Kors sitt dialogtilbud til barn og ungdom. Et femtitalls frivillige deler på å svare på henvendelser fra barn og unge i alderen 6 til 18 år. – Foreløpig har vi bare gode erfaringer fra ordningen, sier koordinator Mette Lilleskog i Rogaland Røde Kors.
Det begynte som ”Barn og unges kontakttelefon” i 1984, og endret senere navn til Røde Kors-telefonen for barn og ungdom. Nye tider og ny teknikk har gjort at barna også kan bruke internett i sin kontakt med Røde Kors, og derfor er en ny navneendring på trappene. Nå er det ikke bare telefontjenester det er snakk om, men et dialogtilbud.
- Nå kan de unge få kontakt via ett bestemt telefonnummer og to ulike nettsteder, forklarer nasjonal koordinator Lise Tørnby i Norges Røde Kors.
Økning i henvendelser via nett
I 2006 mottok Røde Kors-telefonens dialogtilbud for barn og ungdom 90.000 telefonhenvendelser og 7.700 henvendelser via internett, fordelt på 3.069 anonyme henvendelser via e-post og 3.690 innlegg i ungdommens diskusjonsforum. Sistnevnte er på full fart oppover, for bare hittil i år har man hatt 10.000 innlegg på dette diskusjonsforumet, som er å finne på webadressen www.korspahalsen.no. Et diskusjonsforum på internett fungerer slik at ungdom kan skrive det de måtte ha på hjertet, og at alle andre kan lese innlegget. De som ønsker, kan svare. Dermed blir det slik at ungdom svarer ungdom i spørsmål som angår dem. Men all trafikk på forumet kvalitetssikres, og må godkjennes av en voksen før det legges ut.
Vurderer chat
- Nettbruk er på vei opp, og vi vurderer stadig om vi skal innføre ny teknologi. Det kan bli aktuelt med en-til-en-chat allerede i 2008, forutsatt at vi får økonomisk ryggdekning, forklarer Tørnby.
Røde Kors har allerede tjuvstartet via nettsamfunnet www.habbohotell.no, hvor ”Røde Kors-bussen” dukker opp annenhver onsdag. Habbo Hotell er et virtuelt hotell, hvor flere tusen unge samles samtidig for å chatte – altså prate – og hygge seg. Når Røde Kors-bussen dukker opp, får ungene anledning til å snakke med en voksen. Og det er populært.
- Av kapasitetshensyn kan vi kun slippe inn ti brukere i chatterommet samtidig. De andre står i kø på utsiden og lurer på om ikke det snart er deres tur, smiler Tørnby.
Positiv effekt
På landsbasis er det 400 frivillige som betjener telefonen og de to nettstedene. Mens det tidligere var svarsteder i alle landets fylker, har Røde Kors funnet det nødvendig å kutte svarstedene ned til fire. Fordelen er at man nå slipper å ha koordinatorer og opplæringsfunksjoner over hele landet. Samtidig får man større faglige ressurser og større sosialt engasjement på de enkelte svarstedene. Ulempen er at det blir færre frivillige å velge blant.
- Så langt har vi gode erfaringer med å gjøre det på denne måten. Rogaland skal dekke to dager i uka, hvor den ene dagen kun er telefonvakt, mens den andre dagen kun er nettvakt. Hver av disse dagene er det ti frivillige på vakt, forklarer koordinator Mette Lilleskog, som sammen med fagkonsulent Ragna Maren Vigesdal har ansvaret for å holde Røde Kors-telefonens dialogtilbud for barn og ungdom gående her på Vestlandet.
- Tidligere var det to på vakt, nå er det fem frivillige samtidig. Det betyr at vaktene blir mer sosiale. Og på vaktene er koordinator eller fagkonsulent alltid til stede, noe som styrker det faglige. Begge deler har vi fått gode tilbakemeldinger på, sier Vigesdal, som legger til at alle besvarelsene som gjøres på nett, sjekkes av koordinatoren før de sendes til mottaker.
Flere vakter
Røde Kors-telefonens dialogtilbud for barn og ungdom er alltid på utkikk etter nye vakter, og oppfordringen er klar: Har du lyst til å bli med, er det bare å ta kontakt med Røde Kors! Det bør presiseres at dette er et dialogtilbud hvor barn skal kunne snakke med en voksen om alt mulig. Det er en hjelpetelefon, ikke krisetelefon. I dag er det 45 frivillige telefonvakter i Rogaland, men målet er 60. Og som vanlig savnes menn.
- Av de 45 vaktene vi har i dag, er det bare en håndfull menn. Forhåpentlig kan all teknikken, med besvarelser på internett, gjøre at Røde Kors-telefonen blir mer attraktiv for mannlige frivillige, smiler Lilleskog og Vigesdal.
Vaktene må være over 22 år. De må være villige til å investere 2x3 timer hver måned til dialog med barn og ungdom. Det er nødvendig at man følger obligatorisk opplæring før man kan begynne som telefon- og nettvakt. Interesserte kan ta kontakt med Rogaland Røde Kors på telefon 51668330.
Tom Gaudland