Fra utdelingen av gaven i fjor: Marthe Kristine Rasmussen, Turid Mong og Terje Vareberg
Stavanger Røde Kors hjelpekorps tok i bruk ny snøscooter sist vinter. Det er SR-bank sitt beredskapsfond for Røde Kors som har gjort dette kjøpet mulig. Med mindre støy, mindre forbruk og atskillig bedre fremkommelighet, representerer Arctic Cat-en den nye generasjon snøscootere.
Dette sier Svein Petter Svendsen, leder av Stavanger Røde Kors Hjelpekorps. Han er svært godt fornøyd med den nye maskinen til en pris av over 140 000 kroner.
– Vi måtte hatt mange dugnadstimer for å kunne skaffet en sånn uten hjelp fra fondet, sier han.
– Hvor viktig er det med denne snøscooteren?
– Den er svært viktig. Vi driver både med pasienttransport, søk og redning. Når det er dårlig vær, så er det nesten umulig å bruke fotfolk. Da bruker vi bare scootere. Det har både med tidsaspektet og sikkerheten å gjøre, forklarer Svendsen.
Han sier videre at stasjonen i Hunnedalen fra før av har to scootere, en fra 2006 og en fra 2002.
– De to nyeste har stort sett de samme egenskapene, og de tilhører den nye generasjon snøscootere med både lavt forbruk, lav støy og veldig god framkommelighet. Disse nye scooterne er som natt og dag i forhold til de gamle, understreker Svendsen.
– De er mye kraftigere, og klarer seg langt bedre i bakkene.
– Er det krevende å kjøre snøscooter?
– Ja, det kreves mye trening for å beherske en snøscooter. Det er selvsagt ingen problemer å håndtere en scooter på flat mark i fint vær, men under vanskelige kjøreforhold kan det være svært krevende. Dessuten kreves det andre kvalifikasjoner, som for eksempel kunnskaper innen navigasjon, sier Svendsen.
Restriksjoner
Motorisert ferdsel på vinterfjellet er ikke politisk uproblematisk, selv ikke for Røde Kors.
– Det er stor diskusjon om det å få kjøre og trene i disse naturområdene. Det er foreløpig ikke det store problemet her, fordi det ikke er et naturreservat. Dessuten kjører vi ikke mer enn det som er nødvendig. Men de restriksjonene de har for eksempel på Hardangervidden, tror jeg vi vil merke stadig mer av også her nede, spår Svendsen.
Stavanger Røde Kors Hjelpekorps har rundt ti medlemmer som kan betjene scooterne. Men Svendsen ser at korpset må utdanne flere. Han er ikke helt sikker på hvordan det skal organiseres og finansieres, etter at det har trådt i kraft nye regler om førerkort for snøscooter.
– Det er ikke lenger sånn at du har lov å kjøre scooter så lenge du har sertifikat på bil. Den nærmeste plassen du kan ta førerkort, er på Evje. Jeg vet at det er noen kjøreskoler som driver å tilrettelegger for opplæring i scooterkjøring, men det er visst ikke helt klart ennå, sier Svendsen.
Stavanger Røde Kors hjelpekorps består i dag av rundt femti frivillige, og Svendsen understreker at det alltid er rom for flere.
Redaktør -