Folkesykdommen hjerneslag rammer 16.000 nordmenn hvert år. En ny kampanje i Rogaland har som mål å få mange flere slagpasienter tidsnok til behandling på SUS. Røde Kors er med på laget.
Nevrologisk avdeling ved Stavanger Sentralsjukehus (SUS) er landsledende på kunnskap og utstyr og har svært gode resultater innen akutt behandling av slagpasienter. Seksjonsoverlege Martin Kurz vet at det likevel hadde vært mulig å redde og behandle mange flere.
-Hjerneslag er den hyppigste årsaken til invaliditet i Norge. Det er også den hyppigste årsaken til innleggelse på sykehjem og den tredje hyppigste dødsårsaken. Det er en tragedie for dem som rammes og kostbart for samfunnet, mener Kurz.
Avgjørende sekunder
Den kritiske faktoren for behandling av hjerneslag er tid. Informasjons- og holdningskampanjen «Slagplan Rogaland» har som mål å lære folk å gjenkjenne symptomene på hjerneslag og vite hva de skal gjøre når de står overfor en slagpasient. Oppskriften er enkel.
-Så snart du fatter mistanke om at du selv eller andre har fått et hjerneslag, ringer du 113. Du trenger ikke forsikre deg om at det er slag. Mistanken er nok. Operatørene på AMK-sentralen kjenner sykdomsforløpet veldig godt, og er trent opp til å stille de rette kontrollspørsmålene, sier Martin Kurz.
Det er mange tilfeller hvor pasienter eller pårørende tenker at «dette er ikke så dramatisk», og bestemmer seg for å vente med å kontakte 113. Det er en farlig avgjørelse, mener Kurz.
-Ved et hjerneslag dør 2 millioner hjerneceller hvert minutt. Pasienten svekkes kraftig ettersom tiden går. Minutter og sekunder kan være avgjørende. Man skal aldri vente, formaner han.
Pasientene kan enten behandles ved at det gis blodproppoppløsende midler eller ved at blodproppen fjernes med hjelp av et katetersystem. Begge metodene kan helbrede pasienten hvis behandlingen skjer i tide.
God partner
Kampanjen Slagplan Rogaland skal lanseres i mange medier. Målet er å nå alle i Rogaland, uansett alder. Det betyr at både trykte og digitale medier tas i bruk, og profesjonelle reklamefolk tar seg av det praktiske. Kampanjen skal pågå i et helt år. Det er interesse for kampanjen andre steder i landet, men Martin Kurz forteller at de vil høste erfaringer og måle effekten av kampanjen i Rogaland før den eventuelt blir en slagplan for hele landet.
-Hjerneslag rammer så mange at de fleste av oss vil stå overfor en slagpasient en gang i livet. Det er derfor det er viktig å nå absolutt alle, sier Kurz.
Kampanjen bruker slagordet FAST. De tre første bokstavene (FAS) står for de tre lettest gjenkjennbare symptomene på hjerneslag – fjes, arm og språk. Lammelser i fjes og arm og utydelig språk er tydelige slagsymptomer. Den siste bokstaven – T-en – står selvsagt for tid.
-En så omfattende kampanje som dette krever mye penger, og vi trenger flere sponsorer. De som ser verdien av Slagplan Rogaland og ønsker å bidra, må gjerne kontakte meg på SUS, sier Martin Kurz.
Han er også glad for å ha Røde Kors med på laget.
-Det skjedde ganske tilfeldig i forbindelse med et hjerneslagkurs vi hadde for ambulansesjåfører. Øystein Mong fra Røde Kors Egersund fattet virkelig interesse for behandlingen av hjerneslag, og har gjort mye for å øke bevisstheten rundt hjerneslag i sitt område. Gjennom ham har vi fått Rogaland Røde Kors med oss på kampanjen, og det er en god partner for oss. Med sitt store apparat og mange medlemmer vil Røde Kors være viktige i arbeidet med å spre budskapet, mener Martin Kurz.
Magnar Riveland