Dag Riskedal i El-Team tester ferdighetene i hjertekompresjon. Kursholder Øyvind Byre fra Røde Kors ser til at det går riktig for seg.
Røde Kors og elektrobedriftenes bransjeorganisasjon, Nelfo, har samarbeidet om kurs i Rogaland i mange år. El-Team på Bryne har benyttet seg av tilbudet de 5-6 siste årene.
Samarbeidet oppsto etter at elektrobransjen innførte et krav om årlige FSE-kurs (forskrift for el-anlegg). I starten var det mange som tilbød kurs av varierende kvalitet. Nelfo Sør-Rogaland tok grep og tilbød kurs i egen regi. De fikk Røde Kors med seg på laget.
-Vi bygde opp et opplegg med både FSE-kurs og førstehjelpskurs i samme pakken. Det var litt tilfeldig at det ble slik. Vår styreleder var aktiv i Røde Kors, så vi vendte oss dit for å få til et samarbeid. Det har fungert veldig godt, mener daglig leder og kursholder Knut Eriksen i Nelfo Sør-Rogaland.
930 på kurs
De 95 medlemsbedriftene i Nelfo Sør-Rogaland står fritt til å velge kurs fra andre, men Eriksen forteller at de anbefaler medlemmene å bruke tilbudet Nelfo selv tilbyr i samarbeid med Røde Kors.
-Kurset er bra, og delen der Røde Kors har opplæring i førstehjelp er spesialtilpasset med fokus på strømskader. Kursholder Øyvind Byre fra Røde Kors har vært med i flere år. Han kjenner mange av de ansatte som deltar på kursene og er med på å sikre kontinuitet. Gjenkjøpet fra år til år forteller oss at bedriftene er fornøyde med kurset. I år lærer vi opp 930 personer og omsetter kurs for 700.000 kroner i samarbeid med Røde Kors, sier Eriksen.
Kurset i Rogaland er så vellykket at Nelfo og Røde Kors er i ferd med å standardisere det og lage en mal som kan brukes i resten av landet.
Praktisk tilnærming
Daglig leder Dag Riskedal i El-Team Bryne har benyttet tilbudet til Nelfo og Røde Kors når han skal ha de årlige FSE-kursene for sine ansatte de siste 5-6 årene. Han har bare godord å komme med om kurset.
-Det er viktig å få inn noen som ser ting med nye øyne. Det er mye vi overser når vi går oppi det i det daglige, sier Riskedal.
-Vi legger vekt på at kurset skal ha en praktisk tilnærming. Det er i størst mulig grad knyttet opp til de ansattes hverdag på jobb, legger Eriksen til.
Dag Riskedal mener den praktiske tilnærmingen er en viktig årsak til at kurset er vellykket.
-Det er ikke alle kurs som fenger like mye, men vi merker at på disse kursene sitter alle stille og hører etter, sier han.
Magnar Riveland