Tom Gaudland
Bobil med Porsche-garasje kan vel friste de fleste.
Bobil og caravan er i skuddet som aldri før. Og rogalendingene er villig til å reise langt for å innfri bobildrømmen. Snart går startskuddet for den store caravanmessen Caravon Salon i den tyske byen Dusseldorf. Fulle fly går fra Sola.
Hva med en firehjulstrukket bobil når du skal på vinterferie til Sirdalen? Eller en buss med "slide out" og tilhørende Mini Cooper til helgeturen på Ogna? Mulighetene er mange. Ikke en gang fantasien setter grenser, skrev Sørfylket etter fjorårets tyske messe.
Caravanmessen i Düsseldorf er et mekka i for campinginteresserte. Messen trekker til seg 170.000 tilskuere i løpet av en drøy uke, og er den største i sitt slag i verden. Flere hundre reiser hvert år fra Rogaland for å få med seg de største nyhetene først på caravan- og bobilfronten. Årets messe finner sted i slutten av august.
HRZ med firehjulsdrift
I fjor slo vi av en prat med bobikprodusenten HRZ. En bobil som vil egne seg godt både sommers- og vinterstid i høyfjellet, er HRZ Freedom fra den tyske produsenten HRZ. Bilen er en Mercedes Sprinter med 190 hk motor og en topphastighet på 162 kilometer i timen, kun begrenset av fabrikkens fartssperre.
- Bobilen er skrudd sammen med høykvalitets materialer og skal tåle en trøkk, lover Tanja Akkawi, som er salgskonsulent hos HRZ Reisemobile.
Bilene fra HRZ lages på bestilling og skreddersys for hver enkelt kunde. Produsenten har likevel et standard modellprogram som kan utvides etter ønske. HRZ Freedom leveres med firehjulstrekk, tre sitteplasser rundt bordet, forholdsvis romslig kjøkken - bilstørrelsen tatt i betraktning, toalett og dusj, samt en romslig dobbeltseng. Under senga er det plass til masse utstyr, og på taket sørger takgrinda for at hele ekvipasjen er 3,5 meter høy. Pris i Tyskland: Knappe 80.000 euro. I Norge blir det nok over en million kroner for en bil av denne typen. Til gjengjeld kommer man fram sommer som vinter. Perfekt for Sirdals-turer hele året!
De som vil holde seg i lavlandet, men som foretrekker litt mer beinplass og litt luksus, kan heller satse på en buss. Flate, fine veier på Jæren byr på gode kjøreforhold for en Vario Perfect 110, som leveres med garasje som kan romme en liten småbil, for eksempel en Mercedes SL500 eller en Mini Cooper kabriolet. Når bussen er vel parkert på Ogna eller Brusand camping, er det bare å rulle ut småbilen og kjøre kveldstur til Egersund eller snarvisitt til Nærbø, for de som måtte ønske det.
Inni bussen er det et hav av plass, og noen av bussmodellene som var utstilt på årets caravanmesse i Düsseldorf hadde også såkalt "slide out", hvor man kan utvide stua ved å utvide selve skroget på kjøretøyet. Utstyrsnivået inni er forholdsvis høyt, med romslig soverom, romslig bad og toalett, romslig kjøkken med marmorbenker og romslig stue med skinnmøbler. Nesten hyttekomfort, med andre ord. Selv om peisen mangler. En hytte er imidlertid en billig fornøyelse sammenlignet med Vario Perfect 110. Listeprisen i Tyskland er 893.000 euro. Med norske avgifter lander man vel rundt 12 millioner kroner. Få tør regne på hva verditapet er for en slik doning.
Tom Gaudland