Leder av RAS Kine Rostøl Ottesen, byr rogalendingene opp til dans.
Flere og flere tar steget ut på dansegulvet. RAS feiret med dansefestival i mars, og har flere godbiter på lur til ”Dansens dag” 29. april.
Det som startet som et prosjekt i forbindelse med europeisk kulturhovedstad i 2008, er nå blitt til en permanent regional arena for samtidsdans (RAS).
- Prosjektet var en stor suksess, forteller Kine Rostøl Ottesen, leder for RAS. - Derfor ble det videreført under Sandnes Kulturhus, med støtte fra Sandnes kommune og Rogaland Fylkeskommune. Kulturhuset innerst i Gandsfjorden har satset på dans helt siden starten nyttårsaften 2000.
Rostøl Ottesen er selv utdannet innen dans, og begynte å jobbe som dørvakt og billettselger ved Kulturhuset.
- I 2010 hjalp jeg til med å skrive en søknad til Norsk Kulturråd – og ble deretter ansatt som produsent, smiler hun. Nå har hun ett års vikariat som leder mens Therese Markhus er i barselpermisjon.
Brød og sirkus
RAS i Sandnes er ett av fem tilsvarende sentre rundt om i landet, og har som formål å ”produsere og programmere” dans. De fem sentrene samarbeider og utveksler både erfaringer og forestillinger.
- Vi har fokus på formidling og produksjon, forklarer Rostøl Ottesen. - Vi sørger for at ulike forestillinger blir satt opp og setter deretter sammen et program for hver sesong der det skal være litt av alt for alle. Vi vil vise bredde – fra det konseptuelle til det kommersielle.
Kompetansesenteret jobber både lokalt, regionalt og internasjonalt, og blant de store publikumssuksessene kan vi nevne svenske Cirkus Cirkör.
- Det er et såkalt nysirkus, som altså inneholder dans. For dans kan være så mangt. Og jeg kan røpe at Cirkus Cirkör kommer tilbake hit igjen, sannsynligvis i 2015.
Flere kokker
Den konseptuelle scenen er også blitt gjestet av store navn:
- I vår hadde vi for eksempel forestillingen til Carte Blanche, som er samtidsdans. Koreograf og sjef for det bergenske dansekompaniet, Hooman Sharifi, er opptatt av å vise danserne som tenkende vesen. I denne sjangeren brukes det ofte sterke og likestilte ”virkemidler”, som lys og scenografi. Det er altså den totale opplevelsen som er poenget.
De minste publikummerne er heller ikke glemt i vårens program. Blant de åtte forestillinger er to for dem:.
- ”Bakeriet” er en danseforestillingen beregnet på barn – og jeg kan avsløre såpass at det faktisk blir bakt under forestillingen så det også lukter godt, smiler Rostøl Ottesen.
Trinn for trinn
Dansemiljøet vokser stadig, noe RAS-lederen gleder seg over. En av grunnen til den økte populariteten kan være ulike tv-program som ”So You Think You Can Dance” og ”Skal vi danse”.
- Og dans er ikke høykultur lenger! I tillegg har det kommet flere gode studiesteder, som Vågen videregående, Bjergsted Katedralskole og Universitetet i Stavanger, avdeling for musikk og dans, som tilbyr en Bachelor i dans.
Når det gjelder publikumsbygging, jobber Rostøl Ottesen & co. kontinuerlig i kulissene.
- Publikum er det viktigste fra starten av. Og kommer folk på én forestilling og liker det, kommer de fort på flere.
Det har de siste årene vært mye fokus på ballerinaenes syltynne kroppsideal, men Rostøl Ottesen bekrefter at også dette er i endring:
- Det viktigste er at kroppen er sunn. Nå ser vi heldigvis alle typer former, fasonger og farger på scenen.
Mer på ballkortet
Når RAS utøver hjelp, kan den bestå av øvingslokaler, markedsføring og co-produksjon.
- Vi er mye rundt og ser på hva folk driver med, og vet ofte hvem som har søknader inne. Da kan vi bistå i realiseringen av prosjektet. Akkurat nå har dansekunstner Lene Aareskjold og skuespiller Grethe Mo residens hos oss.
Ellers skal selvsagt ”Dansens dag” markeres også i Rogaland.
- Og vi skal feire to dager til ende: 29. april her på KinoKino og 30. april hos vår nye samarbeidspartner Tou Scene. Da blir det fagseminar, forestillinger og selvsagt litt fest og fanteri, smiler Rostøl Ottesen og ønsker alle hjertelig velkommen – alle arrangementene under Dansens dag er gratis.
Redaktør -