Daglig leder Torbjørn Hovland (t.h.) og markedssjef Stefan Blackaert feirer nittiårs jubileum sammen med hele Klepp IL.
Klepp IL ble etablert i 1919. Det betyr at det aktive idrettslaget feirer 90 års jubileum i år. Torbjørn Hovland er daglig leder, og han forteller litt om den spreke jubilanten.
- I dag har vi rundt 1100 medlemmer. Den største gruppen kaller vi bredde, og den driver med fotball. Her er det både gutter og jenter i alderen opp til 15-16 år. Ellers har vi både et A-lag for herrer, og et elitelag for kvinner. I tillegg så har vi en veldig aktiv og stor håndballgruppe, sier Hovland.
- Turngruppen vår engasjerer folk i alle aldere. I denne gruppen er det nemlig mange voksne medlemmer. Vi har også en orienteringsgruppe. Inntil i år hadde vi en friidrettsgruppe, men der har aktiviteten vært litt lav i det siste, sånn at gruppen er foreløpig lagt ned. Men det er fortsatt noen utøvere som tar del i stevner, sier lederen for klubben, og legger til:
- Vi ser at klepp IL er en viktig aktør i samfunnslivet, og en stor arena for livsutfoldelse for barn og unge. Dette er et ansvar vi er veldig bevisst på. Vi jobber derfor hardt for å skape gode og trygge miljø.
Oppvisningskamp
Stefan Blackaert er markedssjef i Klepp IL.
- Har dere noen planer om hvordan dere skal markere lagets nitti år?
- Vi har opprettet en jubileumskomité, og planen er at vi i hvert fall skal arrangere en oppvisningskamp. Vi håper at vi kan få til en kamp mot Viking som i år feirer 110 års jubileum. Vi er i samtaler, men kan ennå ikke love noe, sier Blackaert.
- Ellers vil det være en bankett internt med middag og show. Vi skal ha et møte om to uker igjen, og da vil vi banke inn noen datoer, sier markedslederen, og lover at et program vil bli tilgjengelig etter det møtet.
Klare mål og verdier
Hovland forteller videre om klubbens organisasjon, verdier og mål.
- Vi har lagt ned en betydelig innsats i å bygge opp en god organisasjon. Idrettslaget har fire fast ansatte, i tilegg til en del trenerstillinger i ulike størrelser. Hovedstyret har vedtatt en strategiplan som definerer både verdier, strategi og ambisjoner. Stikkord er at vi vil ha holdninger som vi er stolte av, klare sportslige mål, gode strukturer og en tydelig organisasjon. I tillegg skal vi ha en god måte å håndtere sponsormarkedet på. Av verdier vi har lagt vekt på er romslighet, ærlighet, ytende og pådrivende. Vi vil også begynne å innarbeide slagordet: ”Klepp IL, for de som vil”. I det slagordet ligger det at vi skal være en arena der du både får noe og der du yter noe selv. Ambisjonen er at vi skal ha et idrettsmiljø som gjennom begeistring får barn, ungdom og voksne til å yte sitt beste, avslutter Hovland.
Redaktør -