Harald Skjørshammer og passasjeren Rolf Nedrebø
Jærbuen Harald Skjørshammer satte i høst ny hastighetsrekord for trehjuls motorsykkel i klassen Formel 1 med sidevogn. I august er han klar for å forbedre rekorden.
204,7 kilometer i timen var hastigheten Skjørshammer og passasjeren Rolf Nedrebø oppnådde i saltørkenen Bonneville i USA i august i fjor. Ikke så imponerende, vil noen kanskje si, men så er dette heller ikke vanlig kjøring under vanlige forhold.
-Dette er såkalt landspeed racing, der dekket er helt upreparert. Saltdekket er som en blanding av is, snø og asfalt med sand oppå. Det er veldig glatt, og veigrepet er elendig. Løypa er 18 kilometer lang, og underveis varierer saltdekket mellom hardt og bløtt. Rullemotstanden er stor, og luftmotstanden er vår største fiende. Sykkelen vi bruker krever vekt over bakhjulet for ikke å bli stående og spinne. Det er passasjerens viktigste oppgave, å sørge for vekt over bakhjulet, forteller Harald Skjørshammer.
Utakknemlig jobb
Å være passasjer er ikke den mest populære jobben. Skjørshammer deler derfor gladelig æren med Nedrebø som fikk den utakknemlige oppgaven i 200 kilometer i timen.
-Jobben hans er å ligge ukomfortabelt, holde seg fast mens sykkelen skeiner fra side til side og håpe på at føreren vet hva han gjør, sier Skjørshammer.
Da Harald Skjørshammer satte rekorden sin i fjor, ble han pustet i nakken av et tysk team som nesten slo ham. Det er den viktigste motivasjonen hans for å satse på ny rekordforbedring siste helga i august dette året.
-Jeg hadde egentlig sagt til meg selv at nå hadde jeg satt en rekord, så nå fikk det være nok, men tanken på at noen var så nær i fjor gjorde at jeg satte i gang med ny satsing. I år har vi skiftet motor i sykkelen. Den har noen hestekrefter mer enn den gamle. Vi håper det holder til ny rekord, sier føreren i Jæren MC Racing Team.
Folkefest
Skjørshammers trehjulte motorsykkel er den eneste «Formel 1-sykkelen» i Norge, og er ombygget for deltagelse i Bonneville. Sykkelen er 3,20 meter lang, 1,60 meter bred, 65 centimeter høy og veier 230 kilo. Motoren er en 750 kubikk motorsykkelmotor som det er skremt litt flere hestekrefter i. Drivstoffet som ble brukt da verdensrekorden ble satt, var 105 oktan race fuel.
Distansen som kjøres er på 18 kilometer, og i løpet av dette strekket er det en sone på en mile (1.609 meter) hvor farten blir målt. Dersom man kvalifiserer til rekordforsøk må man innen to timer kjøre tilbake i motsatt retning - noe som skal utligne en eventuell fordel av medvind.
Rekord eller ikke rekord – Harald Skjørshammer ser uansett fram til et nytt besøk i saltørkenen Bonneville mellom Nevada og Utah i USA.
-Motorsportstevnet varer i fem dager, og samler masse folk. Det er flere klasser og mange underlige kjøretøy som deltar. Det er nok flest tohjulinger, men også en del trehjuls motorsykler som deltar i vår klasse.
Redaktør -