Riska Motorsykkelklubb har Norges beste trialbane. Sandnes kommune ønsker å bruke området til en utvidelse av industriområdet på Hesthammaren.
Det er lagt ned tusenvis av dugnadstimer for å få en bane som den klubben har på Hesthammaren i dag. Riska Motorsykkelklubb vil ikke rykke tilbake til start.
-Vi er i dialog med kommunen og Sandnes Tomteselskap, men så langt er vi ikke tilbudt noe alternativ. Vi arrangerer mange statusløp som setter Riska og Sandnes på kartet, som NM-runder og mesterskap. Det er en grunn til det. Banen har elver, fjell, bekker, skog og knauser – alt som trengs for å ha konkurranser med prestisje. Det er ikke lett å finne et annet område i nærheten av sentrum som kan skilte med det samme. De yngste utøverne våre er fem år. Det er viktig å være nær sentrum, sier Sigbjørn Olsen, leder i Riska Motorsykkelklubb.
-Her har vi bygget opp både øvingsbane, terrengbane og klubbhus. Det er fasiliteter som må være på plass når en driver med trial. Det er blant annet krav til kurs som gjør at vi trenger et klubbhus, mener tidligere leder og nestor i klubben, Harald Paulsen.
-Sikkerhet er også viktig. Senest i vinter hadde vi mange i sving på dugnad for å legge til rette for landingsplass for helikopter, legger trialansvarlig Per-Aksel Nilsen til.
Viktig for bygda
Området på Hesthammaren ble testamentert til Hetland kommune av en privatperson i 1958. Det skulle brukes til bolig- eller idrettsformål.
-Likevel er det ikke første gangen vi står i fare for å miste banen vår fordi industriområdet skal utvides. Det har vi opplevd flere ganger. Det er også frustrerende at Sandnes kommune ikke kan finne papirene og dokumentasjonen på den testamentariske gaven fra femtitallet, sier Harald Paulsen.
Kommunen ønsker i denne omgang å omregulere arealet nærmest dagens industriområde. Det er her klubbhuset og øvingsbanen ligger.
-Men det er mye areal igjen bakenfor dette. En løsning kan være at vi får nytt klubbhus og øvingsbane bak det området kommunen ønsker å regulere, men vårt primære mål er å beholde dagens trialbane. En eventuell ny bane må være ferdig opparbeidet – med klubbhus – for at det skal være aktuelt. Det vil ta mange år med dugnad om vi selv skal erstatte banen, slår Sigbjørn Olsen fast.
-Det er også viktig å huske på at trialbanen ikke er et område som «okkuperes» av motorsykkelklubben. Det brukes som tur- og friluftsområde for blant annet gående, syklende og orienteringsløpere, men ryddes og vedlikeholdes av klubben. Banen betyr mye for klubben vår, men kanskje enda mer for bygda. Det bygges mye på Hommersåk. Bygda vokser. Behovet for banen og turområdet vil ikke bli mindre i framtida, mener han.
-Motorsykkelklubben er også viktig for mange ungdommer som ikke passer inn i fotball eller de andre tilbudene som samler mange, legger Harald Paulsen til.
Dyktige utøvere
Det er ikke bare banen som er i norgestoppen. Det er også klubben og utøverne. Klubben har NM-vinnere stort sett hvert år. Riska har to utøvere på Team Norway og 6-7 som kjører NM-runder i trial.
-Vi har 250 medlemmer fordelt på de to disiplinene vi konkurrerer i, men det er litt flere som kjører trial enn speedway. Vi har førere som bare vil kjøre en gang i uka, og vi har dem som vil bli verdensmestere. Det er rom for alle, og det er viktig å holde på bredden, mener Olsen.
-Motorsport involverer også foreldre i stor grad. Foreldrene må være med de små på treningene, og det gjør at de blir dratt med selv – både med dugnadsarbeid og som trenere og ledere, sier Harald Paulsen.
-Riska er ledende i landet også når det gjelder utdanning av arrangementsledere, trenere, dommere og andre funksjoner, mener Paulsen.
Publikumsflørt i juli
Den driftige klubben har flere tunge løft som arrangører hvert år. Årets sesong er ikke noe unntak. Det største høydepunktet er nok VM-runden i speedway på langbane i midten av juni. Det er tredje år på rad at Riska Motorsykkelklubb arrangerer VM-runde på Forus travbane. Riska arrangerer en av sju runder i verdenscupen.
-Det er et stort løft for en liten klubb – med 80-100 dugnadsfolk i sving. Det er også en viss risiko med det, både når det gjelder økonomi og avvikling. Det er plass til 4.000 på tribunene på Forus. For to år siden var vi ikke så veldig langt unna. Vi er avhengige av TV-avtaler og sponsorer, men det er uansett viktig at folk stiller opp og ser på løpet. 20 av de beste førerne fra hele verden er med – og Inge Bjerk fra Elgane er den lokale utøveren, sier Harald Paulsen.
Fjorårets NM-runde i trial var også et stort arrangement med over 80 dugnadsarbeidere. I år skal det arrangeres runder i Rogalandscupen og regionscupen i trial på Riska, men det største løftet blir kanskje X-trail under Gladmat-festivalen i Stavanger siste helga i juli.
-Vi skal bygge en bane på Jorenholmen. Hele norgeseliten er invitert, og utenom konkurransen får også de yngste fra Riska og andre klubber i området vist seg fram. Slike anledninger er viktige for rekrutteringen til sporten. Vi håper på fint vær og mye folk i byen, og satser på at mange finner veien til Jorenholmen, oppfordrer Per-Aksel Nilsen.
Redaktør -