Speedway er en publikumsvennlig sport.
Siste onsdagen i februar starter Riska Motorsykkelklubb vårens nybegynnerkurs. De tilbyr opplæring for håpefulle kjørere i både trial og speedway.
Leder i klubben, Sigbjørn Å. Olsen, forteller at virksomheten først og fremst drives som et fritidstilbud for barn og unge. Dessuten er det en god gjeng mosjonister i klubben som også driver motorsport for egen del. Speedway holder til ved Fatland på Hommersåk. Her er det klubblokaler og rundbane for trening og løp. Trial holder til på Hesthammeren på Hommersåk. Også her er det klubblokaler med trenings- og konkurranseområde.
-Vi ønsker å legge til rette for at en skal kunne ha det gøy med trial eller speedway uansett om du bare vil ha det som ”fritidshobby” eller ønsker å drive deg beintøft opp til et internasjonalt toppnivå, sier Olsen.
Ulike grener
Trial er den eneste formen for motorsport hvor det ikke handler om å kjøre fort. Trening og konkurranse foregår for det meste i skogen. Det lages løyper, såkalte seksjoner, for hver enkelt anledning, Når man kjører gjennom en seksjon, er det om å gjøre å holde seg på sykkelen uten å velte, stoppe, kjøre utenfor seksjonens kantbånd eller ha foten eller kroppen i bakken. Ved nevnte feil får kjøreren «prikker», og kjøreren med færrest antall prikker i de respektive klassene vinner.
-Konsentrasjon, balanse og koordinasjon øves opp i en sport som er kjent for det gode kameratskapet, -selv mellom konkurrenter, slår Sigbjørn Å. Olsen fast.
Speedway er kanskje den mest publikumsvennlige motorsykkelgrenen. Det er i alle fall den mest oversiktlige. Fire sykler til start i hvert heat, fire runder på en grusbane, førstemann i mål vinner. Konkurransen settes opp slik at alle møter alle, og det beregnes poeng for hvert heat.
-Sporten er kjent for sine venstresvinger og en særegen måte å kjøre disse på, sier Olsen.
Må kunne sykle
I Norge er det bare tillatt å kjøre trial og speedway på spesielt godkjente områder eller baner, og i regi av en klubb som er tilsluttet Norges Motorsportforbund (NMF), -et av forbundene under Norges Idrettsforbund. Trial og speedway er sosiale sporter for hele familien. Man kan starte når man har fylt 5 år, og inntil det året man fyller 16 må man ha med seg en voksen på trening og på løp. Alle som kjører trial eller speedway må ha lisens (som også innbefatter forsikring) gjennom NMF.
-Ønsker du å finne ut om dette kan være noe for deg, vil et nybegynnerkurs være tingen, anbefaler Olsen.
Kurset går over normalt over ni onsdagskvelder - med unntak av skolenes ferier - samt en lørdag.
-Det forutsettes at du som utøver kan sykle på tohjulssykkel uten støttehjul for å kunne delta, og at du har med deg ledsager over 18 år under hele kurset, sier Olsen.
Under tusenlappen
Kurset følger Norges Motorsportforbunds opplegg for lisenskurs. Det innebærer at både deltagerne og ledsagerne får god teoretisk og praktisk begynneropplæring, mener Olsen.
-Påbudt sikkerhetsutstyr og trial- og speedwaysykler har klubben for utlån under kurset. Dette passer best for kursdeltakere fra 10 år og oppover, eller som har tilsvarende størrelse. Alt du trenger å holde selv er langermet genser, jakke uten hette, gode sokker og langbukse, sier han.
Prisen for nybegynnerkurset ligger på en snau tusenlapp. Det dekker utlån av sikkerhetsutstyr og sykkel i forbindelse med kurskveldene, medlemskontingent for familien og lisenskostnader som utøver ut kalenderåret kurset starter i.
Olsen henviser til klubbens nettside - www.riska-motorsykkelklubb.net - for påmelding til kurset.
-Og kontakt oss gjerne for mer informasjon, oppfordrer han.
Redaktør -