Bmw 120i cab er en meget kjekk bil. 170 hk og 0 til 100 på 8,4 sekunder burde holde for de aller fleste kjøpere, men har du nok penger, så kjøp den med større motor og få et enda bredere smil når du kjører bilen.
Miljøvennlig
Forbruket er på ca 0,66 ltr. pr mil og dette er oppnådd med EfficientDynamics.
Det er en automatisk start/stoppfunksjon av motor, som aktiveres enkelt når du blir stående lenge i et lyskryss eller ved køkjøring. Denne funksjonen fungerer på den måten at motoren stopper når du setter den i nøytral og slipper ut kløtsjen, den starter så igjen når kløtsjen trykkes inn igjen (motoren går igjen på et blunk). Testfører synes at dette systemet fungerer meget bra.
Bmw EfficientDynamics = Større kjøreglede, høyere effekt og mindre forbruk.
Bilen har elektrisk servo. Den har ikke normal dynamo, men lader batteriet når du slipper gasspedalen. Luftventilene i radiatoren på motoren åpner eller lukker seg etter behov, noe som medfører at motoren blir raskere varm.
I instrumentpanelet vises det et tall som indikerer anbefalt gir for sparing av drivstoff.
God kjørekomfort
Setene er kjempebra, med blant annet elektrisk justerbar sidestøtte og varme, så sterk på trinn 3 at du nesten brenner deg. Varmen går også høyt opp i ryggen.
Det var en drøm å kjøre rundt i denne bilen, og jeg må innrømme at jeg ikke hadde særlig lyst til å levere den tilbake. Jeg liker måten den oppfører seg på veien, den er litt hard i korte, høye humper, til gjengjeld oppleves bilen som veldig fast og kontant.
Vi testet bilen på både gammel og ny landevei, samt på motorvei, og bilen var behagelig å kjøre på dem alle. Prøv selv om du vurderer en kabriolet i denne prisklassen.
Sikkerhet
Det er fire elektroniske uttrykk på tre bokstaver som hjelper deg å kjøre sikkert.
Blokkeringsfrie bremser, antiskli og skrens, sikrere bremsing i sving og antispinn.
Skjulte veltebøyler bak baksetene, som kommer opp ved en eventuell velt.
Airbags fremme og på siden fremme, helt opp til hode.
Utstyr
Bilen har så mye utstyr at en komplett liste ville blitt for lang. For å nevne noe har den multifunksjonsratt, regnsensor og fartsholder med visning av km/h som skal holdes,
AC kjøleanlegg, ekstra koppholder ved gir, sportsseter og isofix for barneseter.
6-trinns manuell gir og PDC ryggesensor (piper når du nærmer deg en hindring bak bilen).
Radio/CD var veldig bra på lavt til litt høyt volum, det er også en smart inngang under midtarmlene til Usb (stick) og jackplugg (alle mp3).
Det er også verd å fremheve god bagasjeplass, det er også 12V uttak i bagasjerommet.
(noe av utstyret listet opp her er ekstrautstyr)
Pris på test bil ca kr 520000,-
Redaktør -