Velger du en Peugot cc cab får du både i pose og sekk – en kabriolet og en kupé i en og samme bil. Tar du deg en tur med taket på, oppdager du raskt at det er lite støy inne i bilen. I tillegg tar det bare 25 sekunder å forvandle bilen fra en kupé til en kabriolet! Bilen kan også vaskes i vaskeautomat. Med taket oppe føler man at man har en helt vanlig bil - også om vinteren.
God komfort
På landeveien har den svært god komfort, og den trives også godt på motorveien.
Jeg testet bilen på småveier, grusveier og på motorveien, og må konkludere med at bilen oppleves som veldig kontant og stiv. På samme tid er bilen både myk og behagelig.
Bremsene er gode og lette å dosere, og styringen oppleves også som bra. Sittekomforten er det heller ikke noe å utsette på. Du kan velge skinn interiør, seter med varme, og skinnratt. Setene er gode og du sitter svært godt i denne bilen. Plasseringen av koppholderen er jeg derimot ikke like fornøyd med.
Bilde: 3711
Godt utstyrt
Hanskerommet er låsbart, har lys og AC-funksjon. Alle biler burde egentlig ha mulighet for å nedkjøle hanskerommet via bilens aircondition. Bilen har elektrisk styring av alle 4 vinduer og egen bryter for taket. Den har såkalt PDC, eller ryggesensor, Cruise Control og fartsbegrenser. Det vi si at du kan holde en viss fart automatisk eller du kan legge inn en fart du ikke vil gå over når du trår på gassen. Selv syntes jeg at avstanden mellom gass- og bremsepedal ikke var stor nok, men dette er nok en vanesak. Manuelt og automatisk klimaanlegg med to soner gjør at du kan ha en temperatur på førersiden og en temperatur på passasjersiden. Du kan også velge å bare stiller inn temperaturen, og deretter sette den på automatisk. Cd-spiller og Radio, som også tar MP3-låter via cd, spiller bra og har en god bass. Du kan også velge å koble til en ekstern lydkilde, f.eks. MP3. Den kobler du til et inntak i hanskerommet.
Bilde: 3700 og 3706
Sikker bil
Sikkerheten er også på topp. Bilen er utstyrt med blant annet automatiske veltebøyler bak,
og ABS blokkeringsfrie bremser med nødbremsassistanse. Den har i tillegg airbager både fremme, på sidene fremme og i knehøyde for føreren. Det finnes en to-trinns bryter for utkopling av airbag på passasjersiden. Bilen har også isofix for barnestol.
ESP og ASR, altså antiskrens og antispinn system, hjelper deg ved start i bakke og ved bremsing eller gassing i sving. Dette er spesielt anvendelig på glatt føre. Sikkerhetsbeltene er utstyrt med automatisk strammer og blokkerer foran. Ved kraftig oppbremsing tennes automatisk varselblink for å tiltrekke seg oppmerksomheten til bilisten bak. Ved kollisjon kuttes automatisk bensintilførselen for å minimere brannfaren.
I tillegg til alt dette sikkerhetsutstyret har også bilen alarm, startsperre og superlås.
Teknisk data
Bilen er kun 4,37m lang, og dermed enkel å lukeparkere. Motoren er på 1598ccm, og yter 120hk ved 6000 rpm og 160nm ved 4250 rpm. Den tar deg fra 0 til 100 på ca. 10,7 sek, og har en toppfart på 174 km/h. Bilen veier 1352 kg, og har et forbruk på 0,53 pr mil. Bagasjerommet tar 449 liter med taket oppe og 187 liter med taket nede. Baksetet er for to småvokste personer, altså helst barn. Jeg vil ikke anbefale voksne å sitte bak under lange turer. Pris på testbil: Ca kr 300000,-
Dersom du er på jakt etter en snerten kabriolet/kupé kan vi absolutt anbefale en testtur.
Redaktør -