Vinteren nærmer seg med stormskritt. For å forberede oss tok vi oss en kjøretur med en Nissan X-Trail 2.0 dCi LE med 173Hk.
Det mest unike med denne bilen er det intelligente 4x4 systemet. Det overvåker, tilfører eller trekker fra kraft etter veigrepet på hvert enkelte dekk.
Bilen var overraskende behagelig å kjøre. Som vanlig ble testturen foretatt på både motorvei, landevei og grusvei.
Bilen skyter fart når du når maks dreiemoment på over 350nm ved 2000 rpm. Den ligger godt på veien, og jeg følte at jeg med letthet kunne lagt ut på en langtur! Bilen føles lett å styre ved kjøring på smale veier og ved parkering. Du sitter høyt og har god oversikt. Bilen var også veldig lett å gå inn og ut av.
De omdiskuterte fartsdumpene på Vatne var en fornøyelse å kjøre over med denne bilen, man merket veldig lite til både små og store dumper i veien.
Komforten i baksetene var også svært så bra! Det er faktisk den eneste bilen jeg har kjørt med regulerbar rygg i baksetene som faktisk var veldig gode.
Lurer du på å kjøpe ny SUV eller stasjonsvogn, prøv denne før du kjøper!
Teknisk data:
1705 kg
173 hk
4 syl
1994 ccm
360 nm
198 g/km
0,74 l/mil
0-100 km/t: 10,0 sek
Topp hastighet: 198 km/t
6 trinns manuell gir
Pris testbil: Kr 466700,-
Utstyr (blant annet):
Intelligent 4x4
ABS med bremseassistent
Start support i bakker over 10 grader (Bilen renner ikke bakover og kløtsjer selv)
Radio/cd (6 cd) med bluetooth (Trådløs handsfree for mobiltelefon) som fungerte meget bra, lyden er god på lavt til moderat volum.
Regulerbart multiratt i skinn (Musikk, tlf og cruise kontroll)
Ekstremt stor takluke i glass
Bryter for å folde inn side speil som har varme
6 koppholdere, 2 som kan kjøle/varme drikken (Følger varmeappartet)
Elektriske varmeseter i skinn og keyless go (bilen låses opp med en tast på døren og startes med en bryter)
Regnsensor (Vindusviskerene aktiveres automatisk når det regner)
Redaktør -