Njål Østerhus i Øster Hus er en av hovedsponsorene til Sandnes-Ulf.
Øster Hus AS er en av hovedsponsorene til Sandnes Ulf. De lyseblå er ikke alene om å ha firmaets logo på drakten. En betydelig del av Sandnesfirmaets midler til markedsføring går til idretten generelt, og til fotball spesielt.
- Hva betyr det for dere å være en av hovedsponsorene til Sandnes Ulf?
- Det handler om identiteten til Sandnes, og nærheten til der vi driver fra. Som den største aktøren og sponsoren i distriktet, så er det en selvfølge at vi er med og bidrar i Sandnes Ulf. Dette er en del av markedsføringsstrategien vår, akkurat som vi er med på Viking og mange andre. Det er nesten ikke et fotballag som ikke er sponset av oss, sier Østerhus, og ramser opp noen eksempler: Viking, Sandnes, Ganddal, Ålgård, Mastra.
- Det er mye fotball.
- Ja, men også sykkel. Det er jo også en av identitetene til Sandnes.
Ny sponsorgiv
Med opprykk til Adeccoligaen vil Njål Østerhus trappe opp samarbeidet med klubben, og være hovedsponsoren. I forkant av den legendariske opprykkskampen mot Nest-Sotra følte Østerhus seg ganske sikker på at laget hadde stø og sikker kurs mot første divisjon. Som følge av både finanskrise og strandvolleyball i Stavanger, har imidlertid Sandnesklubben i det siste havnet litt ned på prioriteringslisten til Øster Hus.
- Vi ville redusere budsjettet i forhold til de tidene vi opplevde i fjor høst. Da opplevde vi salgssvikt. Samtidig ville vi være tungt inne i volleyballen. I tillegg rykket jo Sandnes Ulf ned fra Adeccoligaen, minner Østerhus om. Nå er imidlertid byggfirmaet klar for en ny runde med skikkelig satsning på klubben.
- Sandnes Ulf har liksom hele tiden havnet i skyggen av Viking i nord og Bryne i sør. Hvorfor tror du det har vært sånn?
- Det er vel egentlig mest tilfeldigheter, og nesten en tradisjon. Men det er klart at når to sterke klubber klarer å posisjonere seg sånn, så blir det et klart skille.
Lær av Viking
- Kan Sandnes nå løfte seg ut av denne skyggen?
- Ja, det er ingenting som tilsier at de ikke skal få en posisjon og befeste seg i Adeccoligaen. Men de er nok avhengig av at bedriftene i Sandnes er med og bidrar, sånn at de får en økonomisk evne til å beholde sin plass.
- Er bedriftene i Sandnes med?
- Nei, historisk sett så har de nok forankret midlene i enten Bryne eller Viking. Det er nok ikke samme kulturen for å satse på Sandnes, funderer Østerhus.
- Men klubben må jo ha et produkt og et tilbud som gjør det interessant. De må levere kvalitet, både av resultater, fasiliteter under kampene, og opplegg for sponsornettverkene. Der har de mye å lære av Viking som har vært foregangsklubb på området, sier Østerhus bestemt.
- De har gjort veldig mye bra og riktig, selv om de ikke har så gode resultater på banen denne sesongen. Dersom vi ikke kan identifisere oss med dem som vinnere på banen, så kan vi identifisere oss med dem som administrative vinnere. Og det er viktig, understreker Østerhus.
- De har et bra VIP-opplegg, bra møter, gode foredrag, og bygger opp mye rundt sponsornettverket.
- Så Sandnes Ulf har mye å lære av Viking?
- Ja, og jeg tror læringskurven der kan være vel så bratt som læringskurven på banen.
Bedre rustet denne gang
Østerhus tror klubben er bedre rustet til et opprykk nå enn de var sist de hadde en runde i Adeccoligaen.
- De hadde nok ikke helt kontrollen på økonomien i fjor, men bare erfaringen i seg selv gjør dem bedre rustet denne gang. Jeg er imponert over at de har klart å komme tilbake så fort.
- Hvordan tror du de har klart det?
- Jeg tror de har satt seg klare mål ut fra de ressursene de har. De har lagt et godt grunnlag, og ikke brukt mye penger på dyre spillere, avslutter Østerhus.
Redaktør -