"Gekko" Haga kjører for Top Trial Team i 2016
For 2016-sesongen skal Sondre “Gekko” Haga kjøre for Top Trial Team, et italiensk
trialteam som blant annet sørger for nye sykler for utøverne som har skrevet kontrakt
med teamet.
– Dette gir nye muligheter for å kjøre full VM-runde i 300 cc-klassen neste sesong, da det er mulig å ha en sykkel hjemme på trening, i tillegg til at Top Trial Team frakter løpssykler i en i en teamtruck, sier “Gekko” Haga. – Så det blir praktisk mulig å reise rundt på flere VM-runder enn bare en som i fjor. Men vi kommer til å kjøre de norske løpene for Team Motorsyklisten i år også, som vi har gjort de siste tre sesongene.
Top Trial Team er et lag som støtter fire internasjonale førere, i tillegg til å støtte lokale trialførere i Italia.
Trial er en svært dyr sport for utøverne, og en sånn avtale som “Gekko” har landet nå vil åpne for nye muligheter for neste sesong.
– Fordelen med Top Trial Team er at vi kan reise ned med fly på en torsdag før en løpshelg, og bruke fredagen på å teste sykkelen før løpene starter. Teamet sørger for en racingsykkel med mekanikere som fraktes til stedet der løpshelgen finner sted, i tillegg til en sykkel som kan brukes hjemme på Riska, sier far og støttespiller Martin Haga.
– I tillegg har dette laget sponsoravtaler som sørger for trialklær og annet utstyr, men det er på ingen måte det samme som å kjøre for et fabrikkteam der førerne blir lønnet. Vi må fortsatt betale for å være med, så sponsorinntekter er fortsatt viktige fremover.
Kan gå gjennom tre sykler i året
Trener Marius Dammyr forteller litt om utgiftene til trial.
– I en vanlig uke har du utgifter som bensin og eventuelt noen deler. Det er først når du skal utenlands det koster mye, som reising og opphold. Budsjettet kan gjerne ligge opp mot 400-500 tusen årlig.
Sondre forteller at syklene slites fort.
– Om man trener mye på et høyt nivå vil trialsyklene slites fort, det kan fort gå opp mot tre sykler i året. Det er oftere mer økonomisk å selge en sykkel i stedet for å drive vedlikehold av slitedeler, og så kjøpe ny. Med Top Trial Team får vi litt trimmede sykler, så syklene er litt sterkere, i tillegg til at det er egne mekanikere på syklene.
Større planer fremover
Far Martin Haga forteller at dette åpner nye muligheter.
– Dette er en stor mulighet for Sondre nå fremover å kunne kjøre på et internasjonalt team. Vi skal nå til Italia for testing og ordning av avtaler den første helgen i januar, og eventuelt også i påsken.
Han forteller også hvordan de fikk avtalen i havn.
– Top Trial Team var ikke med i sesongen 2015, så jeg ringte ned til teamleder Michele Bosi og hørte om det var planer å starte opp for sesongen 2016. Det var det, og det er nå Sondre og tre andre internasjonale førere som støttes av Top Trial Team for neste sesong. For en utøver så ung som Sondre er det nesten utenkelig å være med på et fabrikkteam, så dette kan gjerne fungere som et mellomledd. Eliteførerne i dag er gjerne mellom 26 og 36 år gamle, så Sondre har fortsatt mange gode utviklingsår igjen.
Harald Anvik